Situácia vnímania printových médií je v súčasnosti taká, že zadávatelia začali považovať reklamu v časopisoch za neefektívnu, čo postupne vyplynulo z minulosti. Tejto mienke dopomohlo nesprávne zadávanie inzercie - zlé umiestnenie kvôli znižovaniu ceny, zameranie sa len na náklad a čítanosť, necielenie na konkrétnu skupinu zákazníkov, nezohľadňovanie podielu celkovej inzercie na redakčnom obsahu časopisu. Dôsledkom toho sa zmenilo celkové vnímanie printových médií. Tento pohľad je ale neobjektívny, pretože, aby bola inzercia efektívne zadávaná, je potrebné brať do úvahy viaceré faktory. Mnohí zadávatelia považujú inzerciu v printe za nepodstatnú. Predpokladajú, že inzercia na internete bude postačujúca, ale zabúdajú na jeden dôležitý fakt - neriešia kvalitu návštevníka stránky. Vidia len počet zobrazení, ale nemajú
Situácia vnímania printových médií
je v súčasnosti taká, že zadávatelia začali považovať reklamu v časopisoch
za neefektívnu, čo postupne vyplynulo z minulosti. Tejto mienke dopomohlo
nesprávne zadávanie inzercie - zlé umiestnenie kvôli znižovaniu ceny, zameranie
sa len na náklad a čítanosť, necielenie na konkrétnu skupinu zákazníkov, nezohľadňovanie
podielu celkovej inzercie na redakčnom obsahu časopisu. Dôsledkom toho
sa zmenilo celkové vnímanie printových médií. Tento pohľad je ale neobjektívny,
pretože, aby bola inzercia efektívne zadávaná, je potrebné brať do úvahy
viaceré faktory. Mnohí zadávatelia považujú inzerciu v printe za nepodstatnú. Predpokladajú,
že inzercia na internete bude postačujúca, ale zabúdajú na jeden dôležitý fakt
- neriešia kvalitu návštevníka stránky. Vidia len počet zobrazení, ale nemajú
ako určiť, či si stránku zobrazil zákazník, ktorý by si mohol kúpiť ich
produkt. V rámci webu to zadávateľ neposúdi. K téme sa vyjadrila Jana
Zemková, riaditeľka vydavateľstva Trendy Bývanie, ktorá pôsobí v médiách
viac ako 20 rokov.
„Najefektívnejšou formou je
umiestnenie inzercie v kombinácii na webe aj v printe. Mnohí zadávatelia
sa v súčasnosti sústredia len na internet, ale inzercia by nemala zostať len tam.
Časopis, ktorý sa však stáva ideálnou voľbou pre odprezentovanie produktu, drží
pozornosť čitateľa, pričom je dôležitý
aj výber printového média. Časopisy sa líšia obsahom, rozsahom a dosahom, tieto
atribúty majú podstatný vplyv na efektívnosť inzercie. Odporúčame kvalitný
produkt kvalitne prezentovať. Zadávatelia inzercie by mali dobre poznať cieľovú
skupinu a umiestňovať inzerciu tam, kde ju primerane oslovia. Zadávatelia
tlačia predovšetkým na cenu inzercie, ale zabúdajú na dôležitý fakt, že potom je
vydavateľ nútený uverejniť viac reklám za nižšiu cenu, a tým sa znižuje úroveň
časopisu. Dôležitý je fakt, či je podiel inzercie adekvátny k rozsahu
redakčných strán. Nemôže očakávať nízku cenu a zároveň výborný obsah,
grafiku, počet strán tlače a kvalitu. Čitateľ hľadá primárne redakčný
obsah, preto odporúčame zadávateľom vydať sa skôr cestou
odborných článkov alebo PR. Ak
je k tomu uverejnená referencia alebo vyjadrenie výrobcu spojené s
inzerciou, čitateľ dostane informáciu cez odborné poradenstvo. Ale aj množstvo
PR článkov by malo byť optimálne. Ak ich je však veľa, čitateľ môže mať zmätok,
pretože sa všetci prezentujú v najlepšom svetle a nerozoznáva medzi
konkurenciou,“ konštatovala J. Zemková.
Poukázala aj na to, že mnohí zadávatelia
si myslia, že dokážu robiť marketing na vlastnú päsť a za nízke náklady. Zadávatelia
chcú dosiahnuť čo najrýchlejší efekt, vhodné je však zvážiť viaceré atribúty,
ako socio-ekonomická skupina, kvalita produkcie, filozofia vlastnej značky
a ďalšie marketingové nástroje. Okamžitý účinok je možné dosiahnuť uverejnením
do viacerých časopisov určených širšej verejnosti, podiel ich cieľovej skupiny
je však nízky. Pri modernom printovom médiu dosiahne zadávateľ dlhodobejší
efekt, rozložený v čase. Príkladom toho je dvojmesačník Trendy bývanie, ktorý je
okrem priameho predaja distribuovaný aj na rôzne podujatia.
„Zadávateľ by mal aj zvážiť, či sa
obráti na reklamnú agentúru alebo vydavateľa. Pri reklamnej agentúre je
výsledkom dobrá stratégia, pričom sledujú štatistické údaje o priamom
predaji a čítanosti, ale neberú do úvahy iné faktory. Stratégia môže byť
vynikajúca, ale počas roka sa môže objaviť iná príležitosť na odprezentovanie sa.
Pri plánovaní na začiatku roka by si mal preto ponechať priestor aj na
špeciálne ponuky. Pri kvalitne spracovanom časopise, dokonca aj menej
hodnoteným podľa štatistických čísiel, v kombinácii so správnym umiestnením,
môže mať vyšší dosah. Pri porovnávaní cien by mal zadávateľ rozlišovať, či ide
len o cenu za tlačený časopis alebo, či je v cene zahrnutá aj ďalšia
pridaná hodnota. Trendy bývanie neuverejní len inzerciu, ale poskytuje
zákazníkovi pridanú hodnotu tým, že inzeruje v tlačenej, v elektronickej
verzii, zdieľa na sociálnych sieťach – na Facebook. Okrem toho pravidelne
aktualizujeme portál, organizujeme podujatia, na ktorých klientov ďalej
propagujeme a umiestňujeme, spolupracujeme s obchodnými partnermi. Toto
je cesta, ako sa zviditeľniť a ako treba vnímať médium. V susedných
krajinách je to už štandard, na Slovensku ešte potrvá, kým dôjde
k zosúladeniu záujmov vydavateľa a inzerenta,“ povedala J. Zemková.
Podľa J. Zemkovej, zákazník hľadá,
cestuje, navštevuje výstavy, porovnáva, až potom si vyberie a investuje do
produktu, kúpa je dobre premyslená. Pri segmente nábytok, stavba domu,
technológie, celkovo exteriér a interiér, nefunguje inzercia
v časopise na rovnakom princípe ako pri iných tovaroch, napríklad
kozmetiky, oblečenia, doplnkov a vitamínov. Zákazník sa pri
rekonštrukcii, stavbe alebo zariaďovaní domu nerozhodne hneď na počkanie,
potrebuje čas na premyslenie. Potrebuje sa rozhodnúť, aké materiály, štruktúru
použiť, na aký účel sa bude využívať a zvážiť výber aj z estetického
hľadiska – materiál, účel, inovácie, dizajn, estetika, kvalita a porovnáva.
„Podstatné je uvedomiť si, že zadávateľ má na
médiá iný pohľad ako čitateľ. Čitateľ sa pozerá z hľadiska obsahu, ten ho
zaujíma a kvôli nemu ho kúpi. U nás, v TRENDY Media, sme vytvorili
moderné, odborno – populárne, printové médium. Sme kombinácia printu
a webu. Keď si čitateľ prelistuje nejaký časopis, hneď vie posúdiť, pre
koho je určený. Vyberáme z množstva tovaru a vhodne ho umiestnime, čím pomáhame
čitateľovi k ľahšej orientácii. Vytvárame pohľad aj pre zadávateľa uverejneného
ako odborníka, a podporujeme aj predaj jeho výrobkov prostredníctvom
kvalitných fotografií. V konečnom dôsledku tým zaujmeme cieľovú
skupinu čitateľov a máme trvalejší dosah.“
Počas troch rokov vychádzania si
magazín TRENDY BÝVANIE - časopis o dizajne, stavebníctve, záhrade
a architektúre, získal priaznivcov medzi oboma cieľovými skupinami-laickou
i odbornou verejnosťou, aj dôveru inzerentov. Kvalitný obsah na 128 až 160
stranách a pútavé grafické spracovanie priťahuje cca 100 000 čitateľov, ak
zarátame tlačenú aj elektronickú verziu časopisu, internetový portál www.trendybyvanie.sk a Facebook stránku Trendy Bývanie.
Časopis si však svoje miesto na trhu inzerentov musel tvrdo vybojovať
v konkurencii neprehľadných konkurenčných ponúk, ktoré podliezajú latku
kvality a stavajú na čo najnižšiu predajnú cenu i dumpingové ceny.
Aj vy tu môžte mať svoje produkty. Už máte svoju stránku u nás? Registrujte sa