Jedným z hlavných znakov úspešného človeka, je schopnosť zapôsobiť a ovplyvniť konanie druhých ľudí. Takýto človek je schopný spolupracovať s ostatnými na dosahovanie vytýčených cieľov. Dokáže ovplyvniť veľké množstvo ľudí a nasmerovať ich konanie tak, aby dosiahli spoločné ciele.
Dôležitá
otázka, ktorá sa teda naskytne je, ako dobrý v predaji ste Vy?
Každý je určitým spôsobom v procese predaja. Od momentu keď
ráno vstanete až do momentu keď si ľahnete spať. Neustále
vyjednávate, komunikujete, ovplyvňujete a snažíte sa
spolupracovať s ostatnými, aby robili to čo chcete Vy.
Ak
ste slabý v predaji, pravdepodobne sa len nechávate ovplyvňovať
druhými. Ak ste dobrý v predaji, znamená to, že dokážete
neustále ovplyvňovať druhých a nasmerovať ich konanie k Vašim
cieľom.
Každý
vynikajúci manažér je výborný predajca. Každý efektívny rodič
je výborný predajca. Všetky šikovné deti sú schopné predať
svoje myšlienky rodičom. Skvelý zamestnanci, dokážu nasmerovať
svojho nadriadeného tak, aby im pomáhal vykonať ich prácu. Každý
kto je úspešný v akejkoľvek oblasti, ktorá zahŕňa spoluprácu
s inými, je svojim spôsobom výborný predajca.
Vašou
úlohou je stať sa veľmi, ale veľmi dobrým predajcom.
Mnoho
ľudí považuje predaj za niečo menejcenné a nechcú s ním mať
nič spoločné. Každopádne ja som si myslel niečo podobné.
Považoval som predaj za niečo ponižujúce, keď som sa musel
postaviť pred zákazníka a niečo mu predávať. Tento pocit som
mal hlavne kvôli tomu, že som nevedel, čo predaj v skutočnosti
znamená a v konečnom dôsledku som ani predávať ešte nevedel.
Navštevoval
som Fakultu manažmentu, kde som si myslel, že sa niečo o predaji
naučím. Žiaden predmet nebol určený práve tejto problematike.
Nikto nás na škole nenaučil, čo je v predaji dôležité a ako ho
máme robiť. Neexistuje predmet s názvom Predaj.
Predajcovia
sú pri tom tí, ktorí hýbu ekonomikou. Sú kľúčovým elementom
pre vznik dopytu po všetkých produktoch a službách, ktoré
zabezpečujú to aby mohli ľudia pracovať a vyrábať úžitok pre
ostatných. Firmy rastú a zanikajú na základe toho, či dokážu
predávať dostatočný počet svojich produktov a služieb za
primeranú cenu. Všetko okolo nás je predaj.
Pri
predaji je veľmi dôležité uvedomiť si jednu vec. Ľudia sa vo
veľkej miere rozhodujú na základe toho, aký výsledok získajú
ak toto rozhodnutie spravia. Znamená to, že sa zamýšľajú nad
tým čo sa stane ak kúpia, alebo predajú určitý produkt/službu.
A keďže sa všetci rozhodujeme na základe emócií, dôležité je
vedieť ako sa budeme cítiť keď si tento daný produkt, alebo
službu kúpime. Všetci rozmýšľame nad tým ako sa budeme cítiť
a či tento pocit zodpovedá sume za ktorú si tento produkt
kupujeme.
Predstavte
si situáciu, keď sedíte v reštaurácii a vyberáte si z menu.
Následne si vyberiete jedno jedlo o ktorom si myslíte, že Vám
momentálne najviac vyhovuje a že Vám bude najviac chutiť.
Neznamená to ale, že ostatné jedlá chutia zle. Znamená to len
toľko, že momentálne cítite najväčšie uspokojenie práve
výberom tejto možnosti. Toto je presne spôsob, akým nakupujeme
potraviny alebo oblečenie a ďalšie produkty. Vždy sa zamýšľame
nad tým, ako sa budeme cítiť keď si oblečieme daný kus v
porovnaní s ostatnými vecami, ktoré sú v predajni za rovnakú
cenu. Rozhodnutie o kúpe robíme na základe toho, aké pocity a
emócie očakávame, keď si danú vec zaobstaráme.
Môžme
sa na to pozrieť aj troška inak. Na to aby zákazník niečo kúpil
musí vedieť, čo mu daný produkt prinesie. Musí vedieť, aký
problém tým dokáže vyriešiť. Často sa ale stáva, že si ľudia
vôbec neuvedomujú, aký problém vlastne majú. Na to aby zákazník
kúpil, musí poznať svoju východiskovú pozíciu, teda problém,
ktorý ho trápi a konečné riešenie, ktoré nastane keď sa jeho
problém vyrieši. Inými slovami, musí poznať súčasný stav,
ktorý je zlý a možný budúci, ktorý chce dosiahnuť, aby bol
spokojný. Medzi tieto dva kroky potom vložíte Váš produkt, resp.
riešenie.
Dobrými
otázkami dosiahnete to, že si Váš zákazník začne predstavovať
ideálny budúci stav, presne ten, ktorý dosiahne práve s Vašim
riešením.
Nesnažte
sa tlačiť zákazníkov do rozhodnutí. Radšej im ukážte problém,
ktorý momentálne existuje a stav, ktorý môžu dosiahnuť.
Následne im ponúknite riešenie, ktoré splní ich očakávanie.
Môžete použiť príklady z iných zákazníkov, ktorí mali
podobné problémy a využitím Vašich služieb dokázali tento
problém odstrániť. Opíšte im úspešný príbeh.
Kedykoľvek
budete chcieť niekoho o niečom presvedčiť, toto je tá správna
cesta. Miesto toho, aby ste ponúkali dôvody a logické úvahy,
pýtajte sa na momentálne potreby a problémy. Pýtajte sa ďalej,
aby ste dokázali rozšíriť dané problémy. Keď budete mať
všetky potrebné odpovede, ponúknite im Vaše riešenie. Ak to
budete robiť týmto spôsobom, zákazníci budú od Vás kupovať a
odporučia Vás aj svojim známym. Budú mať pocit, že ste im
pomohli zlepšiť ich život a nie to, že ste im predali produkt,
ktorý možno nepotrebujú, alebo nechcú.
Najkrajšia
vec na predaji, je to, že sa dá naučiť. Je úplne jedno na akej
úrovni predaja sa momentálne nachádzate. Postupným vyhľadávaním
problémov, na ktoré ponúka Váš produkt riešenie, budete schopný
viac a viac ovplyvňovať veci, ktoré robíte a ľudí s ktorými sa
stretávate. A čím efektívnejší ste v predaji, tým úspešnejší
budete v každej oblasti Vášho života.
Ak
hľadáte rýchlejšiu cestu ako dosiahnuť zmenu vo Vašom živote,
zaregistrujte sa do bezplatného tréningu pre úspešných predajcov
na www.predajviac.sk
a získajte prístup k informáciám, ktoré Vám pomôžu
dosiahnuť cieľ.
Želá
Vám veľa úspechov v pracovnom ako aj osobnom živote.
Aj vy tu môžte mať svoje produkty. Už máte svoju stránku u nás? Registrujte sa